ketenangan ku temui hanya padaMU, YA ALLAH..

"Dan ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari (tulang) belakang mereka dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (sambil Dia bertanya) : "Bukankah Aku Tuhanmu?" Mereka semua menjawab: Benar,kami menjadi saksi. Yang demikian supapya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak : Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini."


sebelum tdo, slalu baca buku ESQ ni. I'll be in my own world when i read it. Frankly, it triggers my heart, wake me up from dis 'awake'. Am i awake all dis while? Not really. But i'll find my intuitions in here..suara hati.. Suara hati yg semuanya adalah milik ALLAH..

Dlm mendengar dan mengolah suara hati, saya perlu m'gunakan 99 Thinking Hat (berfikir secara menyeluruh). Saya plu tahu dan bimbing suara2 hati yg lain dan bukan bpegang pada 1 suara hati sahaja.

Apa yang perlu dilakukan adalah:
1) istighfar sambil muhasabah diri setiap hari.
2) berdoa dengan khusyuk. Ketika m'bersihkan wajah, basuh mata dan wajah dari pandangan2 maksiat. Ketika m'basuh tangan dan kaki, bersihkan diri drp dosa yg dilakukan oleh tangan dan kaki.
3) melontar 7 belenggu jamrah di hati.


Beristighfar setiap hari akan m'jadikan seseorang manusia kembali m'jadi rendah diri, sedar diri akan dirinya sebagai hamba, dan ALLAH Tuhannya. Bila2 masa boleh dibuat. Dan diselang selikan dgn mendalami erti Asmaul Husna, 99 sifat Allah, yg Allah tiupkn kedalam setiap roh, yg m'jadikan manusia punya suara hati, suara hati yg asalnya adalah sifat2 ALLAH yg mulia...




Ya Allah. Sesungguhnya hanya denganMU jua lah aku beroleh ketenangan dan kedamaian di hati..moga berkekalan hendaknya. Amiinn~~

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.