me against what???

i juz got back from campus this afternoon. Today i have no classes but only a presentation that i need to do. BEL422. Durrhhhhh!!! Ape kes la wt presentation last2 nehhh.. membantutkan emosi kegembiraan nk balek umah je. Dah r xdak study week. Mengurangkan lagi cuti. Pulak tu, lpas final exam ada TOT Finishing School plak. TOT? What the hack is that????!! huhu.. even i don't know bout it. Yang saya tau, program tu start 16hb November 2010 and will end at 30th of NOV!!!!!! BOngeksss!!!!

Musti la penat! Dah la cuti takdak. Pastu nak kena attend program tu plak. Under HEP. Means it's compulsory for every final year student to attend it! Haisssshhh..dah la 1hb Disember dah kna start praktikalllllll... what if i don't get to do internship at Takaful? I need to go to Insage MSC at PJ!!!! Both are at Selangor, I know...Tu memang dah jadi 1 sebab dah. Jauh dowh! Mana dan nak prepare kot! KLu dapat takaful tu ok la sket. Klu kna p kat Insage jgk, mesti la knna p awal. Nak cari office tu kt na. Aduhhh..

Itu baru sikit. Huhu.. entah apa lagi la yang sy sedang tentangi sekarang ni. Hahah. Against myself, perhaps. Since this is my final sem at campus, my final year before I graduate, so I have to make sure that I do all my best!! As best as I can. But the problem is....smtimes...virus itu menular...huhuhu..virus apa? Virus M laa..heheheh..
But I think, skang ni quite better than before. Sebab last minute ceni, terasa lah kebodohan yang amat sangat dalam diri ni...huhu.. itu satu pengajaran untuk saya. huhu..

Ape masalahnya?? Ape masalah kalau study awal2?? Masalahnya...study awal2 pun xmasuk..push cena pun, rase susah nak masuk. entah kenapa. Mungkin sebab dah terbiasa. Subjek yang paling dirisaukan sem ni adalah POrtfolio management. Aduhhhh...! Memang risau sangat. Masa mula masuk klaz, siyes xpaham satu apa langsung. Blurrrrrr ja rasa. Ni dah dekat exam, memang kena paksa gak. Study habis2an. Tngah2 malam klu xngntuk g, bukak portfolio. At last, Alhamdulillah...bleh pun paham. Banyak jugak yg bleh paham btul2. huhu..

Kenapa macam tu pulak? Ohoho..mungkin tu jugak berlaku disebabkan satu pengajaran yang telah saya pelajari. Apa dia? Hurmm... I've wrote bout my big day before. It's all about it. Terus terang, saya gagal untuk ditempatkan sebagai intern kt cmpany tu. Kecewa sangat2. Saya xkecewa dengan keputusan tu tapi saya kecewa dengan diri sendiri. Lepas kejadian tu, saya renung balik dalam diri. Betul cakap Encik Roslan. Student sekarang lack of soft skills and hard skills or either one of them.

Saya terima panggilan temuduga tu dengan rasa gembira. Dan terasa bertuah juga kerana terpilih. Bukan calang2 company. This is an audit firm. A global firm! Yang dibangga2kan orang. Yang dikagumi org. Semua yg mengetahui ttg cmpny tu semuanya dah bagi nasihat utk interview tu. Jejakkan ja kaki kt situ, gabra jugak rasa. Ya lah..saya ni bukan lah orang bandar sangat..Mana la pnah jejak kaki ke syarikat yang mcm tu..huhu.. Tapi saya yakinkan diri. Keyakinan tu penting! Tak leh tunjuk kita gugup! huhu.. Syarat pertama jejakkan kaki kt situ, speaking please!! huhu.. tu wajib..nama pun international cmpany..ok. tu takde hal lagi.

Dipendekkan cerita, setelah hampir 3 jam saya disana, saya dikhabarkan dgn 1 berita kurang best mengatakan saya x berjaya. Huhu..Rasa sia2..Penat...1 ari dalam bas...suma information psl cmpny tu dh kumpul..sampai kt kajang pulak malam..pstu tido lambat sbb study lagi psl cmpny tu..study psl current issue in finance lg...hukhukhuk..tak pe lahh..saya anggap tu semua pengalaman hidup dan cabaran serta ujian untuk saya. Saya kuat!! Saya tak lemah. Allah dah selalu uji saya. Insya Allah saya akan usaha untuk melepasi semua ujian tu.

So, dari situ saya pelajari. Betapa teroknya saya. Mungkin ramai lagi yang macam saya dan masih tak sedar. Student2 skang, ramai yang belajar untuk lepas je..lulus. Tapi bukan untuk disimpan dalam otak sebagai ilmu. Means, they are lack of hard skills. Tu baru hard skills. Takk kira lagi soft skills. Especially pompuan. Malu nak bcakap. Haishhh..itu xboleh..kita kna boleh bercakap. And kna ada skill lain sama..tu bleh jd value added utk kita nanti. Dari pengalaman tu, saya sedar, betapa kerdilnya diri ni. Betapa ruginya saya telah sia2kan satu peluang keemasan yang datang hanya sekali dalam hidup saya, hanya semata2 disebabkan kebodohan diri sendiri.

Mulai dari tu, saya dah tekad. Saya mesti berubah. Belajar, belajar jugak. Tapi jangan dilupakan ilmu yang dapat. Simpan semat dalam otak dan gunakan bila perlu. Jangan dibiarkan hilang mcm tu saja. Demi masa depan. Skarang, saya dah pun mula pandang kehadapan. Huhu..thinking bput my future and try to plan it well.

Apa2 pun, satu perancangan masih dalam proses. Selain ijazah yg bakal dipegang, sijil lain pun akan ada skali sbagai value added for me. Lesen Unit Trust!!!! heheheh.. i'll try my best utk lulus utk dapatkan lesen tu. Insya Allah..

So, me against what? it's all about apa yang sedang membelenggu fikiran ni...macam xpaham pulak..huhu..Now i've to focus more on my future life. Alhamdulillah,syukur tak terhingga, Allah dah tolong saya dalam satu perkara. Perkara yang paling2 menyesakkan fikiran saya satu masa dulu. Dia. Insan yang pernah bertakhta dalam hati ni. Alhamdulillah, Allah mendengar doa saya dan Allah sentiasa mengetahui apa yang terbaik utk saya. Allah tahu saya terseksa. Allah tahu saya ingin keluar dari semua tu. Allah tahu saya juga ingin merasa bahagia. Allah tahu memang dia yang saya sayang dan saya cintai seikhlas hati, ttapi Allah uji saya,dan saya lepas ujian tu, dan saya redha dia bukan ditakdirkan untuk saya. Syukur alhamdulillah, walaupun kadangkala teringat, kadangkala terkenang, kadangkala hati merindui, namun ada perisai dalam jiwa ni untuk tak lagi kalah dengan semua tu. Cuma yang saya harapkan semoga hidupnya bahagia selalu. Biarlah Allah saja yang tentukan apa yang terbaik bagi saya dan dia. Alhamdulillah, saya xlagi peduli tentang cinta. Biar masa yang tentukan. Sampai masanya, pintu hati saya akan terbuka utk seorang insan yang terbaik untuk saya. Mungkin dia. Mungkin kamu yang sedang membaca tulisan saya. Atau mungkin sesiapa saja.

Dahhhhh...sekian untuk malam ni. Lepas geram dah lama tal menulis. heheheheh...gudnite all...

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.