Makin jauh melangkah, makin luas pngetahuan

ape maksud saya tu ye? Hehe.. Ya lah..skang,saya dah rasa mcam mana duk dalam alam pkerjaan. Dunia luar. Hakikat. Kenyataan. Sejak saya mula praktikal,macam2 benda saya belajar. Especially sifat manusia yg pelbagai. Sama ada yang blaku dpan mata sendiri ataupn pngalaman rakan2.

So,apa yg saya blajar? Hurmm 1 benda. Realiti kehidupan sebenar dan itu lah hakikat manusia akhir zaman. Sedih sebenarnya. Sebabnya saya sorang prmpuan. Dan kes2 gejala sosial, memang pmpuan lah medalnya. Memang xhenti2 kaum hawa dieksploitasi. Sedih teramat bila kaum hawa xpandai menjaga maruah sendiri. Kalau yg diragut tu saya xkesah. Tapi yg serahkan dengan rela hati ni. Ya Allah..xterkata.

Bukan xpnah bdepan dengan gejala ni..saya sedar,saya sndiri bukan lah sorang yg baik. Saya jugak penah wt silap,ada dosa. Saya manusia biasa. Memang,manusia bukan malaikat. Tapi Allah Maha Penyayang, sentiasa bagi peluang pada hambanya melaksanakan amar makruf nahi mungkar dan pintu taubat sentiasa terbuka. Malang bagi manusia2 yg hanya menyebut,mengetahui, mendengar, atau memahami, tapi x melaksanakan. (teguran utk diri sndiri dan semua).

Dari pngalaman saya sendiri, bukan sikit kawan2 saya tjebak dengan gejala sosial dan keruntuhan akhlak ni. Tapi, bila saya melangkah keluar, baru saya nampak,saya sedar, di dunia luar, lebih teruk sebenarnya.

Jadi,kat mana tempat yg selamat utk kita di muka bumi ni? Negara mana yg dapat laksanakan hukum Allah seluruhnya? Perjuang nama Allah,kemain hebat. Sampai isu ni jadi international. Tapi sapa yg pjuangkan hukum Allah smpai mcam tu? Dalam negara sendri pn isu pjuang hukum Allah bleh timbulkan pgaduhan smata2 ego masing2. Duniawi je smua. Sy lihat, Islam sekarang seolah2 jadi mainan. Astaghfirullahal'azimm..

Mudah2an,satu hari nanti semua umat Islam, xkira bangsa, akan bsatu teguh, hdup atas hkum Allah, n peace,no war. Hehehe..
Sekian keluhan dan celoteh saya. Heh

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.