POlitik. POlitik. POlitik.

Ape ke bestnye politik ni? HUrmm.. maybe best kalau dilaksanakan dengan cara yang betul. Tapi makin menyampah bila makin dikotorkan. Huhu.. Contoh paling terdekat, kompom2 la saya amek Malaysia..huhu..

Dulu, lepas abeh pilihanraya, saya tengok stesen TV ada la jugak tunjuk pasal orang yang berkenaan dalam parti selain dari parti BN dan UMNO ni. Skang, wekkkkkk!!! Makin menyampah dan makin nak muntah! Dahhhhh xde dah pasal orang lain. Asik2 citer pasal kutuk pembangkang. Mencik r...bukan apa.. Orang len sniri dah boleh pikir.

Baru2 ni timbul isu Nik Aziz doa yang tak baik ke atas Najib. Atas alasan Najib zalim. Hurmmm konsep zalim tu luas gak tu.. dari konsep yang digunakan dalam doa tu, saya faham maksudnya. yakni merampas hak orang lain yang lebih berhak pada sesuatu perkara tu. Skang kan tengah hot pasal isu minyak kat Kelantan.. Kalau dah memang sah dorang ada hak, kenapa nak nafikan hak dorang tu? Jangan la fikir kawasan tu ditadbir parti ape2 ke. Kan ke skang hot jugak dengan konsep 1 MALAYSIA... Abeh tu, mana 1 MALAYSIA nya kalau camni hasilnya?

Pasal doa tu, asal la dorang nak takut....Kalau tak buat, tak yah la takut...Berani kerana benar. Takut kerana salah. dan berpeganglah pada hadith Nabi Muhammad s.a.w., qulil haqqu walau kaana murran.

Entah lah. Yang pasti skang ni, dua2 saya dah x sokong. Cumanya, saya berat lagi ke arah PAS sebab at least dorang tak jahat macam parti laen. huhu.. jahat tu luas gak maksudnye ye. Maksud saya, biar saya sokong yang memperjuangkan Islam. Tapi kan, saya pun dah pening. Sebab skang, PAS pun dah macam bcanggah pendirian dorang. Dah bergabung ngn PKR n DAP. Esok2 kalau menang, saya pasti mesti akan timbul perbalahan dan macam2 maslah. Bagi saya, paling utama, tukar dulu sistem perlebagaan Malaysia ni. Kalau guna hukum Allah, undang2 yang dah ditetapkan Allah, tak ke smooooothh je perjalanan hidup kat dunia ni? Banyak je pengajaran dari kisah2 para anbia dan sahabat hingga lah tabi'tabiin untuk diambil. Tapi zaman skang, asal nak tegak je hukum Allah, ada lah golongan terlaknat yang menentang. Yang 'power'nya, orang Islam sendiri!!! konon nak bela nasib kaum lah. Kalau yang ni, refer kes...sapa ya nama orang yg mintak dihukum sebat tu? hah! Kartika! refer kes dia. Ada ja yg halang hukuman sebat tu. Padahal org tu sniri dah rela. Dan dia terpaksa menahan seksa jiwanya sebab tak dapat jalani hukuman tu demi menebus dosanya. Contoh kalau zina. Hukuman untuk zina kan rejam. Nampak zalim. Tapi, kalau si penzina dah dapat hukuman tu, hukuman di akhirat dia dah terlepas. Itu lah lengkap dan terbaiknya undang2 Allah. Biar terima hukuman di dunia, tapi bukan akhirat. Tapi org zaman skang, lebih rela tak terima hukuman dunia. Akhirat pun dorg tak takut agaknya, Adehhh

Pasal politik tu, hurmmm...dah naik mual tengok TV skang. Saya dah lama tak tengok TV. Kadang2 bukak la nak tengok berita. Tapi berita pun macam hampeh. Banyak politik. Bosan. Benci. Propaganda je suma. Suma asik nak tuding kat pembangkang. Propaganda nak jatuhkan pembangkang. Haiiiisshhh..kadang2 macam budak2 nengoknye. Ada yang gelarkan badut sarkas. Betul jugak tu. Badut kan slalu wat lawak bodoh bagi orang gelak. Memperbodohkan diri sendiri. Hahah! Tapi saya xsuka badut. Takut...huhu..

k2. Tu je la. Tah hapa2 dah saya ngarut ni. pokoknya, saya tak suka politik di Malaysia skang. Mengarut je lebey..suma xleh pakai. Kalau betulkan balik perjuangan, pastikkan selaras dengan prinsip syariah, saya akan turut serta. Ni, nak daftar mengundi pun xtau bila. Sebab kalau daftar pun, saya sniri tak yakin dengan pemimpin dan bakal pemimpin skang, tak kira lah parti mana pun. Bukan salah saya kalau tak mendaftar. Pilihan memang ditangan saya. Saya berhak memilih pemimpin saya dan saya berhak memilih siapa yang layak. Tapi saya rasa, takde sapa yang layak skang ni. Ulama makin kurang. Yang tinggal cuma perosak. Habis tu macama mana? Lu pikir la sniri. hahah!

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.