My first day @ Takaful Ikhlas

mulanya,saya ingatkan wt praktikal kt takaful,kat branch pun xpa. Tapi rupa2nya, kena wt kt HQ, which is kt PJ.. Huhu..xjauh beza la dengan insage(MSC) sbab insage pun kt PJ tp kat Pusat Dagangan Phileo Damansara. Jauh lagi la. Lagipun,takaful ni dekat je ngan umah angah. Jalan kaki pun bley. Tapi sementara awal2 ni, stay umah along dulu. So, pagi2 kuaq,kna p KL Central nek LRT. Perhhh! Brasak ramai2,baru skang rasa peritnya p keja. Huhu..

Nak dijadikan cerita, 1st day ni memang dah ada dugaan. Patutnya saya kena lapor diri pkul 9. Kalau ikutkan, sebelum pukul 8 pun saya dah bleh sampai stesen asia jaya. Kuaq umah pukul 6.40pagi. Tetiba keta along wt hal. Bateri kong. Memang xleh start langsung. Saya dah gabra. Masa duk bjalan. Last2 mntak tolong hamzah antaq saya p KL central. Sampai KLcentral dah pkul 8.40. Memang cuak gile! Dalam hati xstop baca ayat 100dinar n surah yusuf. Takot! Pastu plak smalam masa p kl central, masuk dari parking lot. Ari ni,masuk dari main entrance. So,memang pening gak la. Dah la tngah kalut,gabra. Tu pun silap plak p turun tangga p KTM. Hadoii..pa lagi,cpat2 la naik balik tangga,turun balik tangga yg btoi. Huhu..dah macam katun dah tadi. Huhu.. Beli tiket, pkl 8.50 baru naik tren. Pergghh! Lelah didada xkebah tau! Dah semput rasa nak pengsan dah tadi. Huhu.. Last2,pkl 9.10 baru smpai wisma takaful. Adehh..sep bek dah call encik zailani in4m awal2 keta rosak.fuhh..tapi risau gak. 1st impression kan.

Masa briefing tadi,saya tertarik dengan cara kerja dorang. Etika pakaian ditekankan. Aurat diutamakan. Pakaian ketat2,jarang2,pendek2,x digalakkan atau dibenarkan. Kalau ada yg pakai,mmg kna tegur dgn bos.
Solat dijaga. Saling tegur menegur dan m'peringati ketika waktu solat.
Masa solat asar,masuk je waktu, suma operasi dihentikan tmasuk msyuarat2 penting kat situ. Suma staff akan solat bjemaah dari big boss smpai la despatch.
Xkira lah bjemaah kt surau or dalam office.

Bila suma kerja blandaskan syariah, hati pun tenang. Kerja pun senang hati. Rezeki pun berkat. Company pun berkat. Kan bagus macam tu. Saya tanya,boleh pakai jubah hitam x? Encik zai cakap boleh. Wahh!! Lagi saya suka sbab nanti boleh la saya berjubah. Hihi..

Habis briefing ngn encik zailani,saya ditempatkan di department family agency sales. Staff kt situ, suma baik2. Encik sham sy pnya supervisor kt situ. Then, ada kak rini,kak long dari dptment bjiran, encik adnan,encik azhar,encik azuan. Stakat ni,yg tu lah dalam dptment sy yg sy kenal. Ada lagi.. Kak syah secretary encik wan rosli, encik kamarul bhagian IT, lagi...hah! Encik zul manager marketing,saya xjumpa lagi. Dia yg banyak tolong saya utk dapat tmpat kat situ.huhu..

My colleage sumanya baik2,ramah2. Especially encik adnan n encik azhar. Dorang cukup excited nak tolong saya buat research report. Huhu..bertuah rasanya.

Tambah lagi, encik zailani cakap, klu prestasi saya bagus, dorang nak serap terus masuk keja. Sbab dorang memang cari orang muda2. Sbab smangat tinggi. Staff2 kt situ pun ramai muda2. Hensem2 lagi. Aduhh.. Huhu..insya Allah..saya akan usahakan yg t'baik. Mudah2an ada rezeki dapat dserap trus.

Kesimpulannya,walaupun awal pagi tadi ditimpa musibah, namun sapa tau Allah nak bagi ketenangan dipenghujungnya. Esok, saya ada task baru utk dpelajari. Haduhh..penat hari ni xhabis lagi. Nak mandi,nak iron baju, surf d internet nak cari bahan research, then tdo.. Esok bmula keja btambun dan kena ingat banyak benda dan banyak orang. Huhu..

2 comments:

rxn said...
December 2, 2009 at 8:31 PM

alhamdulillah.semoga berjaya ye :)

Unknown said...
October 24, 2016 at 12:43 PM

Salam nk tnya..praktikal kt takaful ikhlas ni ada elaun x?

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.