To be known or be yourself?? To be the black sheep or still your own self?

Kadang2 hidup ni betul2 menguji....sampai skang,saya masih mencari hala tuju yang sebenar dan apa yang akan menggembirakan saya. Buat masa ni, saya bagaikan Kambing hitam dalam keluarga.Selalu diakat menyusahkan. Hurmmmm...kadang2, ada jugak yang kecik ati sebab skang saya dah berubah. Makin garang. Makin tegas. Entah..apa yang jadi dulu, merubah hidup saya. Orang selalu judge saya dari luar. sedangkan orang tak tau apa yang sedang saya tanggung..Dorang tak tau, saya sedang bertarung dengan diri sendiri. Dorang tak tau, di sebalim senyuman saya,saya usaha untuk terus hilangkan parut di hati. Luka tikaman dulu masih terasa. Mungkin luaran nampak sembuh.Dalaman masih berdarah. Entah kenapa bertubi2 tikaman yang dapat. Dulu, masa kat umah sewa. Pastu kena pulak dengan orang yang saya percaya penuh. Masa kat umah sewa, tak dapat nak gambarkan perasaan tu. Lepas berbincang, tak dapat tahan sebak. Sebak sebab sampai pecah belah kawan2, taknak bersatu. Sebak sebab saya tak dapat selamatkan persahabatan tu. Masa solat, air mata tak henti2 mengalir. Dada berombak tahan sebak. Pipi asik basah.


Orang bleh judge saya dari luar. Tapi orang tak pernah hargai persahabatan yang saya hulurkan. Orang tak pernah hargai bila say nak betulkan keadaan. Kenapa manusia macam tu? Kenapa bila kita terlalu baik, ada yang suka ambil kesempatan? Kenapa ada yang suka tumpang kesenangan kita tapi bila susah kita ditinggalkan sendirian? Peristiwa tu memang meniggalkan kesan.Walaupun semua orang tau saya tak salah dan saya dianggap sebagai pesalah oleh penyebab masalah,saya tetap mintak maaf. Saya jatuhkan ego saya demi nak tengok kawan2 berbaik balik. Tapi apa saya dapat? Mohon maaf untuk sesuatu yang bukan salah saya.Mengalah bukan bererti kalah. Tapi, bila asik mintak maaf untuk perkara yang bukan slah saya, saya mula fikir di mana maruah saya? Kalau macam tu, dorang akan senang2 pijak kepala saya.Tapi bila fikir balik, biarlahh..Saya dah buat sehabis daya. Saya dah cuba sebaik mungkin.


Orang cakap, jangan disimpan kawan yang makan kawan. Jangan disimpan kawan yang menikam kawan dari belakang. duri dalam daging. Gunting dalam lipatan. TApi itukan namanya dendam? Kenapa taknak maafkan ja? Manusia skang terlalu ego. Perkataan maaf susah sangat nak diungkap. Kalau cakap pun, tak sungguh2. Tak ikhlas. Ikhlas? tau ke ape tu ikhlas? Bukan ke memaafkan itu perkara mulia? BUkankah tangan yang memberi lebih mulia dari tangan yang menerima?

Tapi ternyata peristiwa tu bukan setakat tu saja..Saya sangka, cukuplah sekali saya ditikam. Tapi...KAli keduanya muncul jua. Lebih hebat bila orang yang paling saya percaya, paling saya lebihkan dari kawan2 saya, dia jugak yang tikam saya. Masa tu, memang semangat trus hilang. Tak mampu senyum. Makan minum tak peduli. Asik berkurung dalam bilik. Bila cuba betulkan keadaan, diherdik pulak. Direndah2kan diri ni. Sedangkan dia tak faham, saya nak jaga hubungan saya dengan dia. Kalau tak pun, persahabatan yang terjalin jangan diputuskan. Tapi entah kenapa, suma ni boleh jadi.

Last mesej dia cakap dia taknak heret saya ke neraka sekali. Tapi pada mulanya dia cakap dia dah bosan dengan saya. Keliru kan? Tapi saya pegang pada jawapan bosan tu lagi. Neraka tu, mungkin sekadar nak pujuk hati saya atau taknak saya salahkan dia. Saya tak salahkan dia..tapi bila berkali2 dia cakap sayalah punca segalanya yg berlaku dalam hidup dia, macam mana saya nak pertahan diri saya lagi? Sedangkan itu salah bersama. Dia patut sedar tu. Apa lagi yang saya boleh buat bila kali kedua saya dipandang macam tu? Seolah2 saya ni pembawa sial dalam hidup semua orang. Saya kena pertahan diri saya jugak.

Bosan? Saya pelik bila dapat jawapan tu. Baru saya terfikir betapa walau sebanyak mana sayang yang kita curahkan, betapa banyak pengorbanan yang kita buat, hati manusia tetap hati manusia yang sentiasa berubah2. Bosan deengan maslah saya. Sedangkan saya cuma ada dia yang faham tentang masalah yang berkaitan rohani dan hubugan dengan Allah sebab dia pernah alaminya. Ntah lah. Kadang fikir, kalau lah saya tinggalkan dia terkapai sorang2 masa dia xdak kawan dulu, masa dia sorang2, ada maslah,cakap benda yang sama dia cakap kat saya, ntah apa yang jadi.




Saya selalu dengar maslah kawan2. Cuba tolong masalah kawan2. Tapi masalah saya? Hanya allah yang tau macam mana saya berjuang sorang2 macam ni...Lumrah alam..Manusiamemang selau lupa bila dah senang. Manusia takkan hargai selagi tak hilang. Manusia, buat baik 1000 kali tak dipandang. Tapi kalau buat jahat sekali, 1000 tahun dikenang.

To be the blacksheep or to be yourself? Sometimes, be either one could hurt you. You have no other choices to pick. But the only way to get out of the hard things, is to go through it. Once you pass it, you'll find that there'll be the light that will brighten your day...and for me, i'm still on my way to get through it. Alone... All my family and friends are still in my heart. But am i still in their heart too, no one can answer it but them.

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.