Hari Raya 'Aidil Adha. Semata2 korban udh-hiyah ke?

Lagi satu hari, dah nak masuk Hari Raya 'Aidil Adha a.k.a Raya Korban a.k.a Raya Haji.
Dah nama pun raya korban, mestilah kena buat korban. hihi..
Raya korban ni umat Islam sambut sempena memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim alaihissalam yang sanggup menyembelih putera baginda, Nabi Ismail alaihissalam, demi menuruti perintah Allah subhanahu wa ta'ala. Namun akhirnya Allah telah menurunkan seekor sapi sebagai ganti putera baginda.

Udhiyah tu pulak apa? Haaa..udhiyah tu ialah haiwan ternakan berkaki empat yang boleh di buat korban. Antaranya ialah lembu, sapi, kibas, unta, kerbau. Rimau? Rimau tak leh la..suma ni haiwan2 yang di ternak je. Kambing pun tmasuk sama lah.

OK. Selalunya. Raya Korban, dalam fikiran kita asik pikr sembelih lembuuuuu ja. Apa yang kita buat sempena raya korban ni? Kita pun boleh berkorban jugak kan? Korbankan apa yang kita rasa menghalang perjalanan hidup kita sebagai seorang muslim contohnya. Kita korbankan la perangai2 buruk kita, korbankan rutin2 yang tak berfaedah, korbankan sikap2 tak baik, korbankan akhlak2 yang tak elok, macam2 lah.





Saya pulak, mungkin korban saya yang paling utama adalah korban hati. Hahahahaha...Korban cinta laa..Cewah! Apsal? Alaaa..korang sniri dah baca post2 sebelum ni kan..so korang bleh tau la. hihihi..Taun ni, saya rasa tu lah pengorbanan saya yang paling utama. Saya kena korbankan hati dan perasaan saya kat dia. Kalau dia boleh, kenapa saya tak? Kalau dah orang tu pun dah anggap saya dah mati, buat apa saya nak ingat kat dia lagi? Lainlah kalau dia masih anggap saya sahabat. Huhu..kalaulah dia sanggup korbankan ego dia dan usaha betulkan semuanya macam saya buat dulu..hurrmm..k2. Dah2. So, tu lah ceritanya..hihi

Raya kedua nanti, malamnya, saya dah kena berangkat ke Kajang. Stay umah along jap. Blajar guna public transport untuk p keja nanti. Kalau rasa tak boleh, alamatnya kna stay umah angah trus lah. Lagi senang. Dekat pun dekat. Hoho.. Takut pulak rasanya nak start praktikal ni. Dah mula terdedah dengan alam pekeerjaan yang sebenar. Kalau dulu part time job, lain.. suasananya lain..

Tak pa. Insya Allah saya boleh. All d best for me! Doakan la saya dapat start buat research report secepat mungkin..huhu..da pening pikir tajuk n cari bahan. Wawawawa!! PAsni kena p library UKM slalu cari bahan la. huhu..

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.