Kenapa perlu begitu?

Perasan tak,manusia zaman skang, ramai yg hipokrit. Malah, manusia zaman skang lebih takut dengan kata2 manusia, lebih takut dibenci manusia, dari dibenci ALLAH s.w.t..

Contohnya, saya tengok ramai anak2 muda yg sebaya saya, tpengaruh dengan budaya sosial sekarang. Dorg suma mudah tpngaruh dgn kawan2. Nak salahkan mak ayah? Tak boleh jugak..kadang2 didikan dah smpurna tapi? Sbenarnya smua tu terletak pada diri sendiri.

Sedih saya dengar cita rum8 saya pasal kawan dia. Kawan dia mulanya sorang yg baik. Bertudung. Xpenah pegi tempat2 tak elok. Xpenah bsosial. Kawan lelaki pn xbesa dia bgaul. Tapi satu ari,dia tanya kawan saya,best ke pegi night club? Then kawan saya pun cita lah.. Xlama pas2,imej budak tu trus brubah. Tudung tah terbang ke mana. Seksi habis! Pgaulan pun dah tak terjaga.

Sayang kan? Dari baik,berubah macam tu? Sedih. Manusia,tak kuat nak hadapi cabaran melawan nafsu. Nafsu tu perlu dilawan! Bukan diturut! Nafsu perlu dijadikan hamba. Bukan tuan. Bagi saya,mungkin golongan mcam ni,yg ramai tpngaruh dgn kwn2 ni,mungkin dorang taknak dikata ketinggalan zaman. Skema. Nerd. So,dorang pun berubah. Ikut je apa yg kawan buat.

Bagi saya,kenapa perlu takut?? Manusiakah yg bkuasa? Dorg ke yg nak tolong beratkan hisab kanan nanti? Saya pelik. Kenapa dorg bleh biarkan diri tpengaruh macam tu. Hurmm.. Alhamdulillah,stakat ni,saya dapat btahan lagi. Mudah2an Allah pelihara saya dari pkara keji dan mungkar. Biar saya berubah ke arah kebaikan. Bukan mengundur kebelakang. Rum8 saya penah jugak ajak ikut dorang kuar malam, p karoke dengan kawan2 dorg. Kawan lelaki. Tapi saya tak suka. Tak suka kuar malam,ke tempat mcm tu,dan ada lelaki. Nak karok saya x kesah. Tapi tanpa lelaki.
Dorg pun ada jugak ajak saya overnite. Tapi sy tolak. Sebab saya xsuka. N sy xnak cuba pun. Sbab sy tau,benda cm2, memang ikut darah muda ni,suka sangat lah. Sekali buat,nak lagi. Nampak macam xdk pa2. Tapi..bagi saya,biarlah. Saya masih nak jaga diri saya sebagai perempuan. Muslimah. Mungkin saya banyak dosa. Tapi saya tetap cuba untuk jaga diri saya. Nak cakap saya kuno? Kampung? Sy xkesah..da pnah dpandang rendah pun. Tapi saya xpeduli. Saya jarang mekap? Ape sy kesah? Saya nak,saya buat. Asalkan saya tau, mekap tu mmg mencantikkan. Tapi kalau luar cantik,dalam tak,buat apa. Nak bagi orang suka kita sebab luaran? Dalaman x elok buat apa. Nak dibagi manusia yg menilai? Esok akhirat Allah nak nilai,dah siap ka?

Kadang2,saya fikir,wlaupun kita tak suka satu2 benda baik,bukan jenis kita la kiranya. Kalau xsuka pun,pura2 suka pun kira ok what.. Hipokrit btempat. Sbab kadang2 kepura2an 2 membiasakan kita. Kalau kita pura2 wt bnda baek,lama2 xkan jadi pura2 dah. Mana tau bleh tukaq jadi ikhlas?
Yg penting, takesah apa org cakap, suma bgantung pada diri sendiri. Elakkan sifat mazmumah. Amalkan sifat mahmudah. Insya Allah,kita lah yang akan m'jadi pemuda dan pemudi harapan agama.

0 comments:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top Cahaya Pelindung. Converted Blogger Templates by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.